
SSAB Global Business Development, A Study of the International Expansion Model for HWP in China
Av Josefina Jie Löwgren
Innehåll:
Syftet med uppsatsen är att analysera och fastställa om franchising är den mest passande modellen för Hardox Wearparts (HWP) internationella marknadsexpansion i Kina. Interna faktorer så som kunskapsöverföring och externa faktorer så som hur SSAB kan bygga en nätverksposition för HWP i Kina studerades. Internationaliseringsprocessmodellen (Johanson & Vahlne, 1977) användes för att analysera data som samlats in genom observation, enkät och intervju. Franchise modellen fastställdes som lämplig för expansionen av HWP i Kina.
Motivering
Uppsatsen är intressant för att den går in på djupet i problematiken och ger företaget SSAB en tydlig bild av hur de kan jobba med franchise och analysera sin situation. Den har alltså praktiskt nytta. Samtidigt är den akademiskt intressant genom att vara grundlig, välskriven och vetenskaplig i förhållningssättet, samt ger ett tydligt kunskapsbidrag inom ämnet internationellt företagande. Generellt håller uppsatsen en mycket hög nivå, både genom att vara välskriven, använda många källor och visa på djupare analys.